Je leest nu....
Social media

Grote veranderingen door social media

De wereld zal blijven veranderen, en dus zullen de bedrijven ook moeten veranderen om succesvol te blijven. Consumenten worden alsmaar mondiger en laten zich niet meer zomaar inpakken met mooie beloftes. De consument is veeleisender en dit wordt ondersteunend door het alsmaar groter wordende marktaandeel van mobiel internet en social media.

Waarom zijn social media belangrijk?sociale netwerken

  • Facebook: Consumenten wisselen massaal ervaringen van producten uit.
  • Twitter: Mensen laten 24 uur per dag via Twitter weten wat ze van jouw product vinden.
  • Pinterest: Het bereik van een bijvoorbeeld een webshop kan eenvoudig vermenigvuldigd worden door 1 goede foto.

Naar mijn mening zijn social media belangrijk voor bedrijven omdat de meeste doelgroepen zich daarop bevinden. Iedereen kan haar mening tonen en is het dus eenvoudig om je positieve dan wel negatieve mening online te plaatsen en dit kan gevolgen hebben. Ik denk zelf dat het ook de aankoopbeslissing van mensen kan beïnvloeden door bijvoorbeeld de reviews. Dit zie ik terug in mijn eigen aankoopbeslissingen, ookal zijn de reviews niet altijd eerlijk en betrouwbaar. Doelstellingen en een goede strategie, zorgen ervoor dat sociale netwerken succesvol ingezet kunnen worden.

De stappen volgens Marketingfacts:

  1. Stel doelstellingen
  2. Waarom op social media
  3. Definieer jouw doelgroep
  4. Onderzoek het mediagebruik
  5. Onderzoek jouw imago
  6. Wat is je toegevoegd waarde
  7. Bepaal een budget
  8. Zet een volgsysteem op
  9. Aanwezigheid
  10. Zet een publicatiesysteem op
  11. Ga delen

Social media inzetten

Ik denk dat bedrijven zich moeten mengen in de conversatie met de consument, dit zorgt voor interactie en merkbetrokkenheid. Als een consument betrokken is bij een merk, kan dit weer leiden tot aankopen. Verder denk ik dat de medewerkers ook erg belangrijk zijn, zij kunnen de beste woordvoerders en ambassadeurs van je bedrijf zijn. Met tevreden medewerkers, krijg je uiteindelijk tevreden klanten en aandeelhouders.

Kortom, naar mijn mening dient een bedrijf zelf sociaal te zijn, om goed om te gaan met social media en dan kan het inzetten zeer zinvol zijn. Meng je in discussies en/of praat zelf met je Facebookfans en Twittervolgers en vraag wat zij vinden. Wees beleefd, luister en ga het gesprek aan en betrek consumenten bij het beslissingsproces.

Wat vinden jullie van social media, is het zinvol voor een bedrijf of juist onzin, en werkt het averechts?

Nena Eikhout, 08-03-2012, 13:48

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/07/conversation-company-de-kracht-van-het-conversatiepotentieel
http://www.marketingfacts.nl/berichten/weg-met-de-marketing-checklistmentaliteit
http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/03/sociale-media-bestaan-niet-2
http://laatdeklantnaarjoukomen.nl/wat-maakt-social-media-belangrijk
http://www.frankwatching.com/archive/2012/03/06/hoe-betrouwbaar-zijn-online-reviews/


 

Advertenties

Over Nena Eikhout

3e jaar student Commerciële Economie | Minor Communicatie 2.0 | HAN | (online) Marketing | social media | internet marketing | bloggen | reizen | honden |

Reacties

4 gedachtes over “Grote veranderingen door social media

  1. Hallo Nena,
    Ik ben van mening dat er heel veel voordelen aan social media kunnen zitten voor bedrijven. Maar bedrijven moeten wel oppassen dat ze niet ‘aan social media doen omdat de buurman dat ook doet’. Er moet wel een strategie achter zitten, zoals in je stappenplan ook naar voren komt. Social media kan je ontzettend goed helpen om op een makkelijke manier in contact te komen met je (potentiële) klanten. Dit kan je meer exposure opleveren en uiteindelijk meer klanten. Niet iets wat je moet onderschatten dus!

    Geplaatst door luukjansen | 8 maart 2012, 3:58 pm
  2. Hallo Nena,

    Ik deel je mening over het feit dat bedrijven meer betrokken mogen zijn op het gebied van social media. Daarmee bedoel ik in feite dat ze nog gerichter te werk kunnen gaan. Als bedrijven met name gerichter gebruik zullen maken van social media, hebben zij de mogelijkheid tot een effectievere klantbinding- en werving. Zoals Luuk in de reactie hierboven ook aangaf, zet een groot deel van de bedrijven social media in omdat de concurrentie het ook ‘gewoon’ doet. Dit wordt ook wel het ‘me too’ gedrag genoemd. Ik ben er sterk van overtuigd dat het zonder een goed uitgedachte strategie onbegonnen werk is om social media in de organisatie te integreren.

    Geplaatst door Volkan Izgi | 8 maart 2012, 10:27 pm
  3. Hallo Nena,

    Ik ben het eens met je mening en het feit dat bedrijven aan social media moeten doen. Alleen moet er wel worden gekeken, waar de klanten zitten en waar ze over jou praten enerzijds goed en anderzijds slecht. Want pas als je duidelijk weet waar ze zitten en hoe ze over je praten, kun jij hierin wat terug doen.
    Daarnaast ben ik het eens over het sociale bedrijf. Want de consument wil bepalend zijn voor een bedrijf, ze willen service, contact en het liefst misschien wel dat allemaal persoonlijk. Door social media kun je je bedrijf openlijker weergeven en laten zien wat er vanaf binnenuit gebeurt.
    Goed om social media te gebruikten, kijk wel waar en hoe. Doe niet zomaar wat, want dan loopt alles mis. Daarnaast laat ook door middel van social media zien wie je bent en welke medewerkers je in dienst hebt. Dat geeft een duidelijk beeld weer voor de consumenten.

    Geplaatst door Joyce Keizer | 9 maart 2012, 3:16 pm
  4. Hey Nena,

    Ik ben het helemaal eens met je mening. Bedrijven kunnen zeker voordeel halen uit het inzetten van sociale netwerken. Maar pas op! Social media wordt vaak gezien als sales kanaal. Bedrijven zullen voordat ze beginnen aan social media eerst een goede strategie moeten uitstippelen en een aantal doelstellingen op papier zetten. Waarom willen zij precies social media en wat willen ze uiteindelijk bereiken? Social media is goed voor branding van je merk maar moet absoluut niet als sales kanaal gebruikt worden. Er ontstaat irritatie bij je volgers en dat wil je natuurlijk niet hebben. Doe je het goed dan kun je uiteindelijk je volgers/fans laten werken voor het verspreiden van je merk! 🙂

    Kim

    Geplaatst door kimburgers | 9 maart 2012, 7:08 pm

Geef jouw mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

http://www.buttonshut.com/http://www.buttonshut.com/ http://www.buttonshut.com/ Follow Me on Pinterest

Nena Eikhout:

22 jaar en 3e jaar student Commerciële Economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Momenteel volg ik de zeer interessante minor Communicatie 2.0. Dit webblog zal ik gaan vullen met leuke online nieuwtjes en ontwikkelingen.
http://www.buttonshut.com/

Email:

Nena Eikhout op Twitter

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Archief

Categorieën

http://www.buttonshut.com/
%d bloggers liken dit: