Je leest nu....
Website

Simpel je website usability verbeteren

De vindbaarheid in Google is uitermate belangrijk, maar wanneer deze bezoekers op je website komen, is het dan duidelijk waar zij moeten klikken? Vaak is het onderzoeken van website usability erg duur en ingewikkeld…… maar niet altijd.

Ik ben van mening dat de usability in kleine stapjes die maar weinig kosten verbeterd kan worden. Doordat je een website in kleine stapjes aanpast, kan je beter achterhalen wat de gevolgen zijn van deze stapjes.

Webstatistieken
Ten eerste ben ik van mening dat als je naar je webstatistieken kijkt je usability kan verbeteren. Via webanalytics kan je de route van de bezoekers volgen op je website. Je kan hierbij bijvoorbeeld zien waar de bezoeker afhaakt en waar hij vandaan komt. Ook kan je nagaan hoe goed de website aansluit bij de verwachting van de bezoeker met bijvoorbeeld je bouncerate.

Gebruikerstest
Ten tweede kan je een hele simpele gebruikerstest laten uitvoeren met personen die niet veel van je website weten, stel dan bijvoorbeeld de volgende vragen en noteer waar deze personen moeite mee hebben.

  1. Op welke website ben je?
  2. Op welke pagina ben je?
  3. Wat zijn de belangrijkste secties op deze pagina?
  4. Waar kan ik naar toe vanaf deze pagina? (navigatie)
  5. Wat zijn je zoekmogelijkheden?

Wel denk ik, als de testgebruiker niet tot jouw doelmarkt behoort, dat de kans bestaat dat je verkeerde keuzes zal maken bij het aanpassen van je website. Bij meer specifieke vragen is het denk ik belangrijk dat je de juiste testgroep kiest.

Beeld een personage in
Dit is een omschrijving van een personage die de mogelijke gebruiker is van jouw website. Je beeld de wensen in en doorloopt dan je website. Je komt er zo achter waar er bijvoorbeeld informatie ontbreekt of waar het onlogisch is.

Overige simpele manieren

Ik ben van mening dat usability voor alle bedrijven mogelijk is van groot tot klein. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn en er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar om de usability van je website te verbeteren.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening, zijn jullie het eens dat de usability ook op een simpele manier verbeterd kan worden en dat dit dus niet alleen voor grote budgetten is?

Nena Eikhout, 1-03-2012, 15:51

Bronnen:

http://blog.occhio.nl/2010/04/26/usability-testing-14-praktische-tips/
http://www.tribal-im.com/nl/internet-marketing-diensten/website-usability
http://www.pc-boeken.nl/usability/website-usability/
http://www.frankwatching.com/archive/2009/03/25/stappenplan-website-optimalisatie-3-gebruiksvriendelijkheid/
http://www.usarchy.com/2008/02/usability-mythe-3/
http://www.handboekusability.nl/sneltest/

Advertenties

Over Nena Eikhout

3e jaar student Commerciële Economie | Minor Communicatie 2.0 | HAN | (online) Marketing | social media | internet marketing | bloggen | reizen | honden |

Reacties

7 gedachtes over “Simpel je website usability verbeteren

  1. Hoi Nena,

    Ook ik heb mijn blog geschreven over de usability verbetering van een website en ik deel je mening dat de verbetering ook in kleine stapjes kan met weinig tot geen kosten. Zoals in de blog van Ruben Timmerman al word aangegeven, zijn er verschillende onderzoeken die al tot deze kleine verbeteringen kunnen leiden. Kleinere bedrijven met een lager budget kunnen op deze manier de usability van hun website verbeteren net zo goed als de grotere bedrijven die misschien meer geld willen investeren in duurdere onderzoeken. Terwijl deze kleine onderzoeken waarschijnlijk net zo goed werken.

    Tot slot wil ik nog even reageren op jouw reactie op mijn blog:
    ~Wel vind ik bij de persoonlijke scenario dat er opgepast moet worden met de testpersoon. Vaak behoord deze persoon niet tot je doelgroep waarbij er verkeerde aanpassingen gedaan kunnen worden. Elk mens is immers uniek.~
    Ik denk namelijk dat je de testen van het ‘persoonlijke scenario’ en de ‘lekentest’ door elkaar haalt. Bij het ‘persoonlijke scenario’ is het namelijk juist de bedoeling dat je je inleeft in iemand uit je doelgroep en niet zomaar iemand. Bij de ‘lekentest’ kan dit juist wel weer iemand zijn die niet tot je doelgroep behoort.

    Geplaatst door esmiraldalopezruiz | 2 maart 2012, 11:33 am
  2. Hoi Nena,

    Erg duidelijke blog, ik heb net als Esmiralda en heel veel anderen mijn blog ook geschreven over usability maar met een iets andere insteek als de rest. Tof dat je ook de theorie uit andere lessen toepast in je blog. Usability is erg belangrijk, hier zijn we het beiden over eens. Vooral je tip over het inbeelden van een personage is goed om zwakke punten te ontdekken. Ik ben het ook eens met het feit dat je je usability het beste stukje bij beetje kunt verbeteren zodat je kunt nagaan wat werkt en wat niet. kortom, een goede blogpost!

    Geplaatst door berthendriks3 | 2 maart 2012, 1:00 pm
  3. Hey Nena,

    Ik ben het absoluut met je eens dat usability ook op een simpele manier verbeterd kan worden en niet duur hoeft te zijn. Je moet er alleen wel redelijk wat tijd voor vrij maken. Het beste vind ik wanneer je gewoon mensen uit je eigen organisatie de usability laat verbeteren. Met gezond verstand kun je al zoveel “fouten” in je website ontdekken. Wanneer je mensen van buitenaf of Analytics inschakelt komt er alleen nog maar meer uit.

    Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn volledige mening, bekijk dan eens mijn artikel over usabilityverbetering op freekvanorsouw.wordpress.com.

    Geplaatst door freekvanorsouw | 2 maart 2012, 2:52 pm
  4. Hoi Nena,

    Ook ik heb mijn blog geschreven over usability. Ik ben het volledig met je eens. Kleinere bedrijven zullen nog wel eens creatiever moeten zijn wanneer er geen geld is voor een groot onderzoek. De gratis tools die er zijn helpen hierbij. Het verbeteren van usability is dus niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor de kleinere instellingen. Ik ben het wel met je eens dat bij het persoonlijke scenario soms lastig is om echt zoals die persoon te kijken en dat er daardoor verkeerde aanpassingen gemaakt kunnen worden. Een laatste opmerking: leuk en helder geschreven!

    Geplaatst door marloesdekoning | 2 maart 2012, 5:07 pm

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Belangrijke Google factoren « Nena Eikhout - 17 april 2012

  2. Pingback: Belangrijke Google rangschikking factoren « Nena Eikhout - 17 april 2012

  3. Pingback: 42bis »Belangrijke Google rangschikking factoren - 20 januari 2013

Geef jouw mening!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

http://www.buttonshut.com/http://www.buttonshut.com/ http://www.buttonshut.com/ Follow Me on Pinterest

Nena Eikhout:

22 jaar en 3e jaar student Commerciële Economie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Momenteel volg ik de zeer interessante minor Communicatie 2.0. Dit webblog zal ik gaan vullen met leuke online nieuwtjes en ontwikkelingen.
http://www.buttonshut.com/

Email:

Nena Eikhout op Twitter

Archief

Categorieën

http://www.buttonshut.com/
Advertenties
%d bloggers liken dit: